pacatul si consecintele lui!
Because of the root of sin which is in us: 1. Sin slaves by producing Compelling desires, desires that compel us, to embrace this or that, think this or that, fell this or that do this or that , 2. Sin is a building of desires factory producing, compelling desires. 3. The desire that sin produces is making anything look more desirable then Jesus. 4. Sin is the power that makes anything in life look more valuable then Jesus which is why we choose those things rather than Jesus.To choose a path who leads to the destructions is not freedom. 5.So don’t choose the path of sin but the path who leads to freedom of wrath which is Jesus. Jesus is the Way, the Path! 6. The definition of a full freedom: You are fully free, completely free when you have the desire, the ability, and the opportunity to do what will make you happy with no regrets forever! 7. If you have the desire, the ability, and the opportunity to do what will make you happy but will destroy you in the end, you are not free! j piper!
vineri
Sabatul
Sabatul
Geneza cap. 2
Dzeu s-a odihnit (sabat/katapao) şi a fost înviorat (Ex. 31:17) de lucrările sale. Dzeu nu are nevoie de odihnă şi înviorare. Această odihnă este una de împlinire, odihna satisfacţiei. El a găsit plăcere în lucrarea Sa.
Dzeu a binecuvântat şi a sfinţit ziua a şaptea. Pentru cine? Sabatul a fost făcut pentru om (Mar. 2:27). Moise a structurat pasajul Gen. 1:1-2:3, având punctul central nu în creaţia omului (ziua a şasea) ci în odihna divină (ziua a şaptea). Creaţia, istoria umană, îşi găseşte scopul în odihna lui Dzeu. Această odihnă trebuie să fie împărtăşită şi în ea să se bucure toată creaţia.
Gen.3 arată cum bucuria odihnei lui Dzeu a fost întreruptă. Ca rezultat a răzvrătirii, umanitatea cade în blestem, blestem care implică muncă, chin, sudoare, durere şi moarte. După cele 6 zile lucrarea lui Dzeu (asah şi bara) s-a sfârşit (2:1-2). După păcatul şi căderea omului, Dzeu a început să lucreze din nou: a făcut (asah) haine de piele pentru Adam şi soţia sa (3:21). Dzeu a început să lucreze şi să pregătească odihna pentru creaturile căzute. Isus spune: Tatăl Meu a lucrat până acum şi Eu de asemenea am lucrat (Ioan 5:17). Acest sens (escatologic) este şi cel din Evr.4:4.
Pentateuhul
Prima observare de către oameni a zilei a şaptea apare în relaţie cu Exodul (Ex. 16). Dzeu îi hrăneşte pe israeliţi cu mană, în ziua a şasea ei primesc dublu pentru a nu strânge în ziua a şaptea. Oamenii trebuiau să se odihnească în ziua a şaptea (v.30). acesta nu este Sabatul evreiesc în adevăratul sens.
La Sinai Dzeu îşi face cunoscut Sabatul Său cel sfânt (Neem. 9:14). În Ex. 19-20 Dzeu constituie naţiunea lui Israel, dându-le legea, sumarizată în Cele 10 porunci (Ex. 20:2-17). Porunca a patra cerea o păzire strictă a Sabatului (Ex. 20:8-11).[1]
Primele patru şi ultimele şase porunci ale Decalogului sunt cunoscute ca fiind ‚prima tablă’ şi ‚cea de-a doua tablă’. Actele de suzeranitate din acele vremuri aveau în centru documentului pecetea dinastică a suzeranităţii. Dzeu nu are o astfel de imagine prin care să pecetluiască documentul. Legea Sabatului care este centrală documentului stă ca un ‚semn’ sau o ‚pecete’ a legământului lui Dzeu cu Israel (Ex. 31:12-18; Ezec. 20:12,20). După cum curcubeul a fost semnul legământului noemic (Gen. 9:12,13,17), şi circumcizia a fost semnul legământului avraamic (Gen. 17:11), la fel Sabatul este semnul legământului cu Israel. Aceasta explică expresia din Isa. 56:4-6 ‚vor păzi SabateleMele’.
Naţiunile din jurul Israelului au fost criticate pentru multe păcate, dar nu au fost criticate pentru călcarea Sabatului – a fost un semn al legământului lui Dzeu cu Israel.
Violarea Sabatului în orice mod implica moartea (Ex. 31:14). Nici o lucrare nu trebuia făcută (Ex. 20:10; 31:14,15). Călcarea Sabatului de către Israel a fost motivul distrugerii şi captivităţii lui (Ezec. 20:10-26; 22:8,26,31). Dzeu i-a dat lui Israel ‚odihnă’, şi această odihnă, semnul legământului, trebuia pe deplin onorată şi păzită. Odihna lui Dzeu nu trebuia profanată (halal) de lucrarea omului (Ezec. 22:26).
Ziua de Sabat este mai mult de cât o aducere aminte săptămânală. Înrădăcinată în lucrarea lui Dzeu, nu în natura Lui, a avut un caracter ritual/ceremonial. În economia mozaică a servit ca fundament pentru toate sărbătorile israelite. În Ex. 23:12 şi Lev. 23:1-3, porunca sabatului începe tranziţia către poruncile privitoare la sărbătorile anuale ale lui Israel (Ex. 23:14 md; Lev. 23:4 md). Ziua de sabat este raţiunea existenţei anului sabatic şi anului jubileului (Lev. 25:1md). Sărbătoarea trâmbiţelor (23:24-25), Ziua ispăşirii (16:29,30), şi sărbătoarea corturilor (23:34) sunt toate odihne de sabat către Domnul.
Sabatul are şi o altă semnificaţie. El a fost atât comemorativ cât şi prospectiv. Era o aducere aminte a odihnei lui Dzeu (Ex. 20:8-11). Această păzire a sabatului a fost o reminiscenţă a odihnei lui Dzeu, care este prospectiva unei odihne care va veni – truda şi chinul impuse omului prin păcat şi blestemul care se va sfârşi cu odihna finală, a cărei odihnă este o aducere aminte săptămânală.
Această legătură explică de ce porunca sabatului din Deut. 5:12-15, diferit de cea din Ex. 20:8-11, nu s-a bazat specific pe odihna lui Dzeu de la Creaţie, ci în eliberarea din robie a lui Israel.
VT ca întreg
[1] Expresia „adu-ţi aminte” nu indică că sabatul era păzit şi înainte, chiar de la creaţie. Ea reprezintă un mod obişnuit de parafrazare a unei porunci (Lev. 26:42,45; Jud. 8:34; Ecl. 12:1,6; Ier. 14:21; Amos 1:9; Mal. 4:4; Luca 1:72; Evr. 13:7). În Deut. 5:12 Moise repetă porunca Sabatului şi el spune: „Ţine (samar) ziua de odihnă …”
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu